Nyttig informasjon
Dekningskart
Det er 3 nettverk i Norge som dekker tale og data dekning via mobilabonnement. Om du skal velge ett mobilabonnement eller mobilt brebåndsabonnement er det lurt å se hvordan dekningen er både utendørs og innendørs. Dette for å se at det faktisk er mulighet for dekning hvor du skal benytte tjenestene.
Telenor sitt dekningskart her
Telia sitt dekningskart her
Ice sitt dekningskart her
Mobilguiden
Les gjennom denne guiden for å kunne være bedre rustet til å velge abonnementet som passer for deg. Ved siden av å kunne velge i prissammenlingen med over 160 listede abonnement kan det være lønnsomt å ta en titt på denne guiden og hva en bør se etter. Selv om en slik guide kan falle litt utenfor akkurat hva du leter etter vil den inneholde råd og tips som kan være greit å tenke over.
Når en skal velge er det visse kriterier som en bør påse er støttet hos den enkelte leverandør. Ett konkret eksempel kan være hvem som kan tilby ett e-Sim til apple watch – Ett annet kan være om de tilbyr en god og lettvinn familiepakke.
Om du trenger kun ett eller flere abonnement er det viktig å finne ut av om hvilket tjenester ved siden av selve mobilabonnementet du trenger. Har du en hytte og trenger bedre dekning? eller du reiser mye og ringer mye hjem så er det viktige å ta noen forhåndsregler.
Standard på de fleste abonnement:
Alle operatører tilbyr som standard tale/SMS/MMS i sine abonnement sammen med EU/EØS inkludert. Dette betyr at du har fri bruk av ringe minutter og kan sende så mange meldinger (SMS) samt multimedia meldinger (MMS), ofte bilder eller lange tekstmeldinger, som du vil. EU/EØS inkludert vil si at du kan benytte hva som er inkludert i ditt abonnement også i EU/EØS uten ekstra kostnad. Dette betyr enkelt at du kan ringe fra Norge til ett Norsk telefonnummer uten at det koster deg noe ekstra. Det samme gjelder om du er i ett EU/EØS land og ringer til ett annet Norsk telefonnummer i Norge eller i ett EU/EØS land. F.eks om du er på ferie og skal ringe noen i reisefølget så er dette da inkludert i ditt abonnement. Når det kommer til hva som er inkludert av data (GB) er det noe annerledes. De fleste tilbyr også denne tjenesten inkludert, men har du en avtale med høyere datapakke kan det være visse begrensinger på hva som er inkludert. Har du ubegrenset data i ditt abonnement kan det være en begrensing på antall GB i utlandet. Her er det viktig å lese over hva ditt abonnement tilbyr før reisen finner sted.
I dag er de aller fleste abonnementene med fri bruk av ringeminutter/SMS og MMS og endel data inkludert. Derfor kan det være lurt å se på hva en bruker abonnementet til. Er du en som bare bruker trådløse nett (WiFi) så trenger du ikke store datapakker. Det er som oftest de som koster mest og som naturlignok varierer mest på pris. En kunne tenkt at ett skjema for å måle hvor mye data som brukes til ulike tjenester ville være enkelt, men så enkelt er det ikke dessverre. For å forenkle dette deler vi brukere inn i tre ulike kategoreier. Liten, mellom og stor bruker. Dette vil være dekkende nok for de aller fleste, men det vil alltid være noen som vil være i mellom.
Liten bruker:
Kjennetegnes gjerne for de som benytter mindre enn 5 GB data og ringer mest med mobilen. Her tilbyr alle operatører flere typer abonnement. Her varierer prisen mye mellom nett eier og de som tilbyr nett dekning under Telenor, Telia og Ice. De har ikke like høye kostnader eller så store investeringsbehov. Samtidig kan de billigste tjenestene ha mangler som nett sikkerhet, nett slett og skylagring. Disse tjenester er kanskje mest viktig for de yngste. Selv om det er endel å spare så må dette veies opp mot hva du får inkludert. Det er også viktig å finne ut om det abonnementet du velger benytter en dekning som er god der bor eller oppholder deg mest. Selvom de store aktørene dekker nesten overalt er det likevel forskjeller på data dekningen og hvor god dekningen er. Er du mye på tur i fjellet eller på sjøen kan det være store forskjeller. Bruk dekningskartet om du er usikker.
Mellom bruker:
Denne brukergruppen er mest utfordrende å finne ut hvilket abonnement som er best. En mellombruker er en som stort sett bruker omkring 5-10 GB data pr mnd. Det tilsvarer daglig bruk av både nettsider, video og musikk streaming med bla. facebook, snapchat, spotify og andre kanaler. Snittbruk for i 2023 var på 6,13 GB og dette er en trend som øker. Ligger du på ett vippepunkt mellom de øvre abonnementene så skiller det ofte ikke så mye pr mnd, men likevel kan det bli en del penger over tid. Sørg for at du ikke er på ett abonnement du stadig har bruk for å kjøpe ekstra datapakker. Priser på datapakkene kan virke lave der og da, men blir raskt mye om du gjør dette flere ganger.
Stor bruker:
Du bruker data mye og er mye på farten, tenker ikke på å koble deg på ulike WiFi nettverk. Da er ett abonnement med mye data riktig å velge. Det er godt utvalg av abonnement med høye datapakker og det er lite mellomlegg på de øvre pakkene målt mot de abonnementene med ubegrenset bruk. Ett ubegrenset abonnement har likevel ofte ett tak for hvor mye du kan bruke med full hastighet. Det virker slik at når du har brukt opp kvoten på 100 GB som de fleste opererer med går hastigheten ned til en fart på 3 Mbit/s. Du kan fremdeles streame og lese på nett og se video innhold, men kan oppleve at kvaliteten går ned og at det kan virke litt ustabilt.
Etter en har funnet ut om en er liten, mellom eller storbruker bør en starte med å se hvilket tjenester som er inkludert. Det er kommet mange ulike type tjenester knyttet til mobil abonnement og noen er mer viktige enn andre for enkelte. Her kan det være alt fra ekstra abonnement som er tilpasset de aller minste til de som ønsker hemmelig nummer. Under her er det listet opp noen av de vanligste tjeneste som en må ta høyde for.
Data rollover/rulledata betyr at den data mengden du ikke benyttet i inneværende måned blir med over til neste. De fleste abonnementene har dette inkludert, men de aller rimeligste kan det være lurt å ta en ekstra titt på om det er inkludert.
Datakontroll er en tjeneste som sørger for at det ikke påløper ekstra kostnader dersom du benytter mer enn datakvoten ditt abonnement har inkludert. Mange har dette som en egen tjeneste som en må aktivere. Les mer om dette hos den enkelte leverandør da dette kan variere.
Nettslett er en tjeneste som leveres av Telenor, Talkmore, Telia og OneCall. Her kan du få hjelp og rådgivning om uhellet med bilde deling, personlig informasjon eller annet kommer på avveie.
Familieabonnement tilbyr de fleste leverandører, men det er ikke alle som gir deg direkte rabatt med åpne priser. Dette kan være utfordrende å sammenligne. I sammenligningener det tatt høyde for2 abonnement hos samme leverandør. Fordeler her kan bl.a være deling av data mellom brukere. Datadeling gir deg en ekstra fleksibilitet hvor du kan dele din inkluderte data kvote med andre medlemmer i familien. Det finnes dog noen abonnement hvor dette er begrenset. Se over hvilket abonnement som tillater dette når du bestiller familieabonnement.
Mobil abonnement uten kredittsjekk virker slik at du forskuddsbetaler for hver måned og får det inkluderte forbruket. Det er noen begrensninger som å betale med mobilen over mobil fakturaen. Både talkmore og OneCall tilbyr denne typen abonnement og du finner dem i oversikten.
Artikler
Mer info kommer